Management als Team

Groeien in samenwerking

Voor prestatiegerichte managers die niet door elkaar belemmert willen worden, maar wel begrijpen dat er samen wellicht meer te halen valt. ‘Samen sterker’ klinkt goed, maar ontstaat lang niet altijd vanzelf. Hoe kun je dat aanpakken?

Er zijn legio mogelijkheden waarvan ik er hier één wil beschrijven. Omdat ik daar positieve ervaring mee heb, omdat het eenvoudig is in de uitvoering en omdat het aansluit bij de concrete dagelijkse uitdaging van de manager.

 

  1. Mijn uitdagingen

Ter voorbereiding maak je als MT lid (inclusief degene die leiding geeft aan het MT) een korte presentatie over de eigen uitdagingen en die van het eigen team. Op slide 1 beschrijf je welke uitdagingen je verwacht in het komende jaar. Op slide 2 ga je in op jouw kwaliteiten waarmee je de uitdagingen zult aangaan. Ten slotte is slide 3 bestemd om te benoemen wat je nodig hebt van anderen, waaronder natuurlijk je MT collega’s. Ieder lid krijgt maximaal 15 minuten om te presenteren terwijl de anderen verduidelijkingsvragen mogen stellen. Er is in deze stap geen ruimte voor oordeel, meningen en adviezen van de collega’s.

doel van deze stap
Het teamlid leert helder onder woorden brengen welke focus nodig is in de komende periode. En wordt gestimuleerd om na te denken over de eigen en over de benodigde kwaliteiten. En gaat ‘verplicht’ nadenken over een eventuele hulpvraag.
De anderen leren elkaar beter kennen en begrijpen beter welke uitdaging het teamlid heeft of denkt te hebben. En krijgen zicht op het zelfbeeld en beoordeling van de eigen kwaliteiten van het teamlid. En ook welke hulp er gevraagd wordt van hen als team.

  1. Jouw uitdagingen

Vervolgens gaan de deelnemers in een roddelsessie van een half uur de presentatie van een lid bespreken. Het betreffende lid zal gedurende die 30 minuten niet spreken (ook niet non-verbaal) en vooral heel goed luisteren. De anderen zullen respectvol, zonder oordeel in gesprek gaan over de drie gepresenteerde slides. Ze kunnen elkaar vragen stellen bij alle slides zoals ‘wat is jou opgevallen?’ en ‘wat verbaast jou?’. Dat kunnen inhoudelijke zaken zijn zoals een bepaalde uitdaging die lijkt te missen, maar zeker ook persoonlijke zaken. Het wordt al snel persoonlijk als je met elkaar spreekt over iemands kwaliteiten en behoeften. Na het half uur is een flap volgeschreven met gedachten, vragen, adviezen en wat ook maar naar boven is gekomen. Het is uitstekend om kritisch te zijn in deze fase, maar zeker ook om te bemoedigen door b.v. kwaliteiten te benoemen die niet zijn gepresenteerd.

doel van deze stap
Als teamlid leer je hoe de collega’s jouw uitdagingen zien, krijg je inzicht in jouw ‘blinde vlek’ en krijg je gratis adviezen.
Als team oefen je in het geven van feedback en kun je vrij meedenken met de uitdagingen van de ander. Als managementteam, groei je samen in de diepte en omhoog.

  1. Elkaar zien

Ten slotte krijgt iedereen de tijd om in een rondje te reflecteren op de verkregen flap. Hoe heb je die roddelsessie ervaren? Wat deed het met je? Wat is het belangrijkst voor je en wat neem je mee? Het is goed om in deze fase, aansluitend aan het rondje, in alle rust tijd te nemen voor ontspanning. Het kan zijn dat er irritaties of andere emoties naar boven komen. Belangrijk om dat te herkennen en aandacht aan te geven. Zoals Brene Brown het zo mooi verwoorde ‘Je kunt niet moedig zijn zonder te sparren met kwetsbaarheid’ (uit haar boek ‘Durf te leiden’).

Hopelijk kunnen jullie je voordeel doen met deze opzet!

Wij gebruiken als basis Life Languages  ,daarmee krijg je goed zicht op de individuele profielen en op het groepsprofiel. Mocht je meer informatie willen of hulp bij de invulling dan kun je reageren op deze blog.